اعداد طلایی برای چیدمان اصولی  
اعداد طلایی برای چیدمان اصولی  

اعداد طلایی برای چیدمان اصولی  

خراسان/ با کمی دانش و شناخت از قوانین ابتدایی چیدمان، هم در انتخاب اجزای چیدمان داخلی مثل مبلمان، فرش و اکسسوری‌های ریز و درشت منزل‌تان دچار سردرگمی نخواهید شد و هم خانه را به شیوه‌ای دلخواه و کم‌هزینه می‌چینید. دراین مطلب با چند قانون عددی مهم و کاربردی در چیدمان آشنا خواهید شد.     قانون دو سوم  |    طبق این قانون، یک اثر هنری، تابلو، آینه و ... دست‌کم باید دو سوم عرض شیء زیر آن مثل مبل، تخت‌خواب، شومینه، میز کنسول و دیگر لوازم این‌چنینی باشد. از همین قانون در چیدمان آثار هنری درگالری‌ها و نمایشگاه‌ها هم استفاده می‌شود. البته این به معنای اندازه‌گیری خیلی دقیق نیست بلکه تنها باید تناسب کلی اثر و شیء زیرین آن رعایت شود. مثلا اگر قرار باشد از دو تابلو در بالای یک دراور استفاده شود باید مجموع طول این دو اثر حدود دو سوم طول دراور زیر آن باشد. همین طور طول کاناپه دو سوم فرشی باشد که در مقابلش پهن شده است. در واقع این قانون راهنمای اصولی برای قرارگیری مبلمان، اکسسوری‌ها و دیگر اجزای چیدمان در کنار هم است.  

 قانون 10-30-60  | با این قانون، شما رنگ غالب، رنگ ثانویه و رنگ تأکیدی‌تان را برای فضایی مثل نشیمن انتخاب می‌کنید. رنگ غالب، مهم ترین رنگ انتخابی شماست و 60 درصد اتاق را دربر می‌گیرد. بهتر است رنگ غالب، رنگی خنثی باشد و برای دیوار و پوشش کف اتاق در نظر گرفته‌‌شود. رنگ ثانویه که 30درصد رنگ محیط را شامل می‌شود می‌تواند کمی چشمگیرتر باشد و برای مبلمان استفاده شود. درنهایت، رنگ تأکیدی با 10درصد پوشش، گیراترین رنگ انتخابی ما برای استفاده در لوازم دکوری  تزیینی و اکسسوری‌هاست.

 قانون اعداد فرد  | این قانون بیشتر برای اکسسوری‌ها کاربرد دارد و به شما کمک می‌کند تا در استفاده از دکوری‌ های ریز و درشت، تعادل و زیبایی بصری ایجاد کنید. دسته بندی‌های عددی فرد، زیبایی بصری بیشتری نسبت به گروه‌های با تعداد زوج دارد. مثلا هر گروه اکسسوری سه تایی را بهتر است در عین حال که وجه مشترکی دارند ، در اندازه، رنگ، طرح و کاربرد متفاوت استفاده کنید. مثلا استفاده از یک چراغ مطالعه، ساعت رومیزی و قاب عکس نقره‌ای روی یک میز؛ این آیتم‌ها با این که کاربرد و شکل متفاوتی دارند، ولی هم‌رنگ هستند.

 قانون 3/3 عمودی  | براساس این قانون، رنگ‌های تیره و گرم‌تر در پایین‌ترین قسمت و نزدیک به کف خانه، رنگ‌های ملایم‌تر در وسط و رنگ‌های بسیار روشن و سرد در بالاترین قسمت‌ها یعنی سقف و نزدیک آن به کار می‌روند. این ایده توسط یک طراح به‌نام «مک‌کاولی» با الهام از طبیعت ارائه شده است. برای درک بهتر این قانون، طبیعت را در نظر بگیرید که رنگ‌های قهوه‌ای خاک، سبز تیره گیاهان و درختان روی زمین قرار گرفته‌اند، گل‌ها و گیاهان با سبز روشن‌تر در میانه و در نهایت آبی آسمان و سفیدی ابرها که در بالای سرمان قرار دارد. پس برای انتخاب رنگ مناسب فرش، مبلمان، پرده و اکسسوری‌ها، از این فرمول کمک بگیرید. 

همچنین ببینید

افزایش قیمت نداشته‌ایم / مقصر گران فروشی بلیت هواپیما چارترکنندگان هستند

افزایش قیمت نداشته‌ایم / مقصر گران فروشی بلیت هواپیما چارترکنندگان هستند

سخنگوی ایران‌ایر گفت: قیمت‌های خارج از دستورالعمل نیز برای چارترکنندگان یا وب‌سایت‌هاست.